UDL NEDERLAND

extra voorzieningen meer nodig zijn en de ‘zorgleerling’ niet meer bestaat. optimaal leerklimaat sommige mensen worden gemotiveerd door spontane nieuwe dingen, terwijl anderen liever routinematig leren. sommige leerlingen werken graag alleen, anderen het liefst in een groep. Allochtone mensen, topsporters, ouderen, mensen met een functiebeperking (om eens een paar hokjes te noemen) hebben overeenkomstige én verschillende uitdagingen waar in het reguliere onderwijs vaak onvoldoende erkenning voor is. uDl draait het om; het onderwijsaanbod moet aansluiten bij de leerling de oplossing die meestal geboden wordt: mensen die afwijken van de standaard leerling/student (die niet bestaat) moeten – met extra inspanningen voor student én opleiding- aangepast worden aan het standaard onderwijsaanbod. udl draait het om: het onderwijsaanbod moet aangepast worden aan de leerling/student met zijn/haar specifieke interesses en mogelijkhe18 den, zodat een optimaal leerklimaat ontstaat. hoe doe je dat? dat leerklimaat wordt volgens udl vooral bepaald door waarom, wat en hoe we leren. Het waarom gaat over betrokkenheid: wanneer je weet waarom je iets wilt (en soms moet) leren ben je meer gemotiveerd. Het wat gaat over leren met ál je zintuigen: bied informatie op meer manieren aan, maak studiestof op meer manieren begrijpelijk. Het hoe tenslotte gaat over doelgericht en strategisch leren: bied structuur en ondersteuning bij planning en uitvoering en toets op meerdere manieren. Kort samengevat: door een helder leerdoel te formuleren en daarvoor meerdere leermiddelen en toetsingsmogelijkheden aan te bieden. koppel leerdoel los van het middel Als voorbeeld noemt linda de opdracht: “schrijf een essay over tropische landbouw”. Wat is dan het doel? Het essay schrijven? dan is het onderwerp minder belangrijk en zou een leerling dus een onderwerp kunnen kiezen wat hem/ haar meer interesseert. of over tropische landbouw leren? dan kan de leerling ook een powerpoint maken

19 Online Touch UDL NEDERLAND Home


You need flash player to view this online publication